Sommarjobb

Det är något som inte har kännts riktigt rätt de senaste somrarna. Under de varma sommarmånaderna ska man som fattig student förväntas jobba in de pengar man sedan ska ha nytta av under hela övriga året. Så långt har både förra och denna sommarn inte varit olik någon föregående variant. Sommarjobbet har för mig dock alltid varit förknippat med vånda, svett och slit. Industriarbete, sågverksjobb samt jobb som packare på ett lager 3 år i rad har gjort att man redan efter några veckor av sommaren fått hädande tankar om att det vore lika bra med höst igen. Men nu är det raka motsatsen. Årets sommarvik som ambulanssjukvårdare tar priset. Sjukt spännande, där man aldrig vet vad som väntar en dag på jobbet. Till och från är det lugna gatan och man kan sitta och kolla på en film eller sitta och skriva sånt här. Men sen går larmet och adrenalinet pumpar för fullt när man i 150 knyck på en 70-väg försöker hålla i sig för glatta livet. Infon man får från SOS är ofta knapphändig så det som verkar vara något banalt visar sig ofta vara brådskande och vice versa.
Patientspektrumet är verkligen heltäckande - från de allra sjukaste sjuka till de med lite feber och huvudvärk och som egentligen skulle ha sökt till vårdcentral istället. För någon vecka sedan blev jag utlarmad på en patient med bröstsmärtor. På plats fick jag träffa den största mannen jag någonsin sett. 300 nätta pannor vägde han. För att sätta på EKGelektroder fick man lyfta både ett bröst och en fettflik under bröstet...
Andra intressanta larm jag fått åka på har varit akuta sepsispatienter, medvetslöshet av olika sorter, heroinöverdos, trafikolycka, husbrand, akut astma samt en patient som skurit sig själv och hoppat i sjön för att dränka sig. Idag har man dessutom hunnit se sig om lite i Sverige då man varit och lämnat/hämtat patienter i två olika vackra sommarstäder vid kusten. Folket här är också asbra. Det är mycket män så det blir lite grabbigt ibland -nästan lumpenstämning. Det passar förstås en omogen mansgris som undertecknad. Finns det inget negativt med det här jobbet då? Det finns det säkert, men jag har fan inte kommit på något än. T.o.m. lönen är långt bättre än om jag hade valt att jobba som läkarauskultant, vilket jag tackade nej till. Hade det inte varit för att jag ägnat 3,5 år på mitt nuvarande plugg så hade jag absolut satsat på ambulanssköterska av något slag. Men hur har jag då skött mig hittils? Som någon sa så har jag "i vart fall inte hatt ihjäl nån", vilket med mina mått känns bra. Lite andra fadäser har jag givetvis hunnit med. Jag har bl.a. kört över en kant på bensinmacken så att det gick fetingpunka på däcket. Jag har backat in i en stillastående båt. Jag har satt dropp i fel "ingång". Priset togs nog ändå när jag satt i fikarummet och det diskuterades om expressens artikel ang. det vilda livet i sunny beach (http://www.expressen.se/nyheter/1.752160/har-hetsas-svenskar-pa-sexfester). Någon säger att på hans tid fick man banne mig inte ha sex i poolen, varpå jag svarar att "när jag var i cypern så fick man inte bada i poolen efter tio men man fick fanimej knulla i den". Precis innan jag öppnar käften så sätter jag mig ner på nått konstigt sätt så att jag kommer åt talknappen på kommunikationsradion. Resultatet blir att min kommentar går ut på öppen kanal, vilken avlyssnas av SOS Alarm, räddningstjänsten, polisen, ambulansen samt alla med en hobbyradio som sitter och lyssnar.. Så går det när man är klumpigare än mr Bean när han blandat vodka och piller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0