Lite film

I helgen har det blivit lite filmtittande förutom lite jobb på psyk.  Ang. jobbet så börjar det mer och mer bli glasklart vilka likheter det finns mellan vissa människor i fylletillstånd (läs: mig själv) och maniker. Vore kanske något att forska i.
På tal om fylleri så såg jag Gert Fylkings dokumentär om Christer Pettersson igen. Jag har någon slags hat-kärlek till Pettersson. Han är verkligen kult på nått sätt. Dokumentären fick mig iaf att inse två saker: 1. Christer Pettersson är verkligen ganska skärpt och inte minst väldigt verbal men han är också en tvättäkta psykopat.   2. Christer Pettersson dödade garanterat Olof Palme.   

Och på tal om skuldfrågor angående mord så har jag börjat se om en utav de mest intressanta dokumentärserier jag sett på flera år. "The Staircase" (Soupçons) som handlar om en författare i USA som är åtalad för att ha mördat sin fru medan han och hans familj är helt i chock då dödsfallet enligt dem varit en olyckshändelse i trappan (därav namnet). Filmerna ger en väldigt djupgående inblick i familjen, utredningen, det amerikanska rättssystemet i allmänhet och den aktuella rättegången i synnerhet. Har ni inte sett den så se till att göra det med kraft!

http://www.imdb.com/title/tt0388644/

En annan film som insöps i helgen var "Moartea domnului Lazarescu" eller "The death om mr Lazarescu" som är en lågmälen men mycket sevärd rumänsk film som blandar långa galghumorsdialoger med andra tänkvärdheter om livet och döden och vanlig medmänsklighet. En jäkligt ball grej är att jag inte tidigare insett hur coolt rumänska är som språk. Hälften är verkligen aslikt Italienskan - nästan lika begripbart som napoletanska eller någon annan italiensk dialekt . Andra hälften är för mig helt oförståelig och känns mer som ryska.

http://www.imdb.com/title/tt0456149/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0